Så här skapar du klistermärken som faktiskt säljer

Har du någonsin undrat varför vissa klistermärken säljer som smör medan andra samlar damm?

Det handlar inte om tur. Det är en blandning av designval, presentation och att veta vad som får folk att vilja att fästa dina stickers överallt.

Oavsett om du är småföretagare eller digital artist, är det enklare än du tror att omvandla dina idéer till säljbara klistermärken, speciellt när du lärt dig de här tricken.

29 okt. 2025

TL;DR: Skapa visuellt tilltalande klistermärken som betyder något, ser schyssta ut i verkligheten, med högkvalitativa material, för att få dina designs att sticka ut. Omvandla din kreativitet till något som fäster och säljer med dessa tips.

1. Få dina klistermärken att sticka ut

Det hela börjar med en visuell punch.

  • Få din design att sticka ut både på digitalt och i verkligheten. Tänk på att den ska vara iögonfallande online och synlig på avstånd vid marknader eller evenemang.

  • Din konst sitter redan på alla svar; du behöver bara tolka dem. Lita på dina förmågor och konststil, oavsett om den är enkel eller detaljerad. Hemligheten ligger i att välja material och effekter som förstärker din konst, inte överväldigar den.

  • Consistency is key. Genom att vara trogen din signaturstil och kreativa egenheter kommer du att skapa klistermärken som tydligt säger, “det här är jag.”

  • Välj former som matchar din konst: fyrkantiga eller rektangulära om du vill skapa klistermärken av dina prints, die-cut för roliga karaktärer, citat eller logotyper.

Pro tip: Scrolla igenom ditt Instagram-flöde. Vilka designs får dig att stanna upp? Studera varför. Det är klistermärket första uppgift, att få en att stanna upp.

Oddarette holding a jellyflesh sticker; a red and orange creature with multiple eyes and tentacle-like appendages.

2. Få folk att bry sig tillräckligt för att köpa

När din design fångar uppmärksamhet är ditt nästa mål connection. De bäst säljande klistermärkena är inte bara iögonfallande (även om en fantastisk design kan göra mycket), de talar till någons tankar, humör eller sinne för humor.

Få dina klistermärken att kännas bekanta och mänskliga, oavsett om de är roliga, inspirerande, känslosamma eller djupt personliga.

Fråga dig själv:

  • Vilken känsla väcker din design?

  • Säger den något om vem din köpare är eller vad de älskar?

  • Kan den vara en del av en trend, intern skämt eller gemenskap?

Till exempel, ett klistermärke som säger “Köp lokalt” dekorerar inte bara en laptop, det delar ett budskap. Dina köpare köper inte bara en cool design, de delar sin identitet.

Glitter orange retro sticker with the text "spark joy or fuck off" held in front of an apple tree.

3. Berätta en historia och visa den verkliga magin

Nu är det dags att bygga upp känslan av “Detta vill ja ha”. Visa dina klistermärken i verkliga situationer, på prylar som folk faktiskt använder: laptops, vattenflaskor, anteckningsböcker, telefonfodral, etc. Använd livsstilsbilder eller videor för att ge liv åt dina designer.

Berättandet är din del att utveckla. När det kommer till att omvandla dina idéer till verkliga klistermärkesprodukter - där vi kommer in:

  • Premiummaterial gör att dina designs poppar med klara färger och skarpa detaljer.

  • Hållbara laminat gör klistermärken vatten-, väder- och reptåliga. Helt enkelt klistermärken redo för slitage.

  • Snabb produktion och leveranstider gör att du får dina klistermärken snabbt, vilket gör den roliga delen att sälja dem, ännu enklare.

Med andra ord, dina klistermärken kommer att se fantastiska ut och hålla länge nog för att dina kunder ska bli förälskade (och komma tillbaka för mer).

Coffee cart decorated with playful die cut stickers, including "1998 coffee roasters," cartoon characters, and a coffee cup, with a grassy background.

4. Dags att sätta igång

Du har idén. Du har inspirationen. Nu är det dags att förvandla din kreativa gnistan till något konkret: ett klistermärke du kan hålla, dela och sälja.

Med StickerApp är det enkelt att förverkliga din design. Ladda upp dina desings, välj form, material och storlek, och förhandsgranska exakt hur ditt klistermärke kommer att se ut innan det går till tryck. Oavsett om du testar din första batch eller fyller på en storsäljare, hanteras varje beställning med samma omsorg.

Pro tip: Osäker på vilket material, laminat eller effektplacering som passar din konst bäst? Fråga våra klistermärkesexperter om hjälp!

Vårt supportteam hjälper mer än gärna dig med placeringstips, installationskontroller och kreativa förslag.

Skicka ett mejl till info@stickerapp.se.

Damien Orellana drawing on a tablet at a colorful, art-filled workspace with posters, miniatures, and stickers.

Redo att köra igång?

Varje bra klistermärke börjar på samma sätt: med en idé och lite mod att förverkliga den. Oavsett om det är din första design eller din hundrade, är det viktigaste att få ut den.

För sanningen är: bäst-säljande klistermärken skapas inte av tur. De skapas av kreatörer som du som bestämde sig för att börja.

Din konst förtjänar att ses, delas och fästas på varje yta som behöver en dos kreativitet. Ladda upp din design till stickerapp.se, gör dina val och se dina idéer förvandlas till något verkligt, och något som fäster.


Författare
Annie
Continue