
1998 coffee roasters
"We use custom stickers and labels - not just for decoration, but to elevate the entire 1998 universe. We now get to serve damn good coffee with style and share our story wherever we roll."
Kaffe, bra vibes och klibbor
1998 Coffee Roasters är där gött kaffe möter retro-flair, drivet av hantverk, kultur och möten. 1998 är mer än "bara ett café". Det är ett lifestyle-brand och en butik; i och sig med kaffe som utgångspunkt, men med en kreativitet som sträcker sig långt bortom en kopp. Med omsorgsfullt utvalda kaffebönor, skarp visuell identitet och genomtänkt design skapar de upplevelser som dröjer sig kvar.
Deras vision går också bortom det traditionella café-tänket. 1998 vill skapa tillfällen som får människor att pausa, le, ta en bild, starta en konversation och ta med sig mötet och känslan hem.
För att förverkliga sin vision slog vi våra kloka huvuden ihop och skapade en stor mängd klistermärken och etiketter; inte bara för dekoration, utan för att lyfta hela "The 1998 Universe". Från klunkar till outfits, kaffebar på hjul till gött snack, serverar 1998 kaffe med stil och bygger sitt varumärke var de än rullar.

StickerApp: Hej Carl och Alexandra, vi är så glada över detta grymma samarbete! Berätta: Varifrån kommer namnet 1998 och vad gör det så speciellt?
Alexandra: Det är vi som tackar! Vi ville fånga 90-talets bekymmerslösa anda men också vara moderna. Vi kunde inte kalla oss Y2K, så vi valde 1998. Vad gör oss speciella? Vår vibe. Alla på 1998 är både drivna och lite udda, och det vi kallar ”det bekymmerslösa” är egentligen bara vi när vi får vara oss själva. Vi vill inte bli placerade i en box. Genom kaffe, kläder, färg och glädje uttrycker vi oss på olika sätt.
StickerApp: Så fräckt! Varför Malmö?
Carl: Jag ville bo någonstans som kändes internationellt. Först sneglade jag på Köpenhamn, men det kändes lite för stort och skrämmande och hade inte riktigt den viben jag ville åt. Malmö, däremot, kändes perfekt. Vissa säger att 1998 är en ”om du vet, så vet du”-plats, men vi försöker synas, vare sig det är genom evenemang, samarbeten eller bara genom att vi och andra pratar om oss. Lokalt är vi fortfarande lite av en dold skatt, men intressant nog får vi mycket internationell uppmärksamhet.



StickerApp: Kul! Hur blev klistermärken en del av ert universum?
Carl: Det började faktiskt som en rolig idé. Klistermärken väcker direkt den där 90- och tidiga 2000-talskänslan! När Alexandra en dag satt och skissade karaktärer och små designer i ett block tänkte jag direkt att "detta borde vi göra klistermärken av". Sagt och gjort, nu har vi en hel drös och folk älskar dem.
Alexandra: Vi hade redan massor av klistermärken i butiken från andra kafferosterier, så det kändes naturligt att lägga till våra egna. Vi använder dem på take away-muggar, påsar och som tags på kläder.
StickerApp: Vilken roll spelar klistermärken för er idag?
Carl: De är praktiska i avseendet att märka kläder och annat med priser och storlekar, men de skapar också väldigt mycket glädje. Alla barn älskar dem och helt ärligt vuxna också. Vi har dem framme vid disken och våra gäster gräver sig alltid igenom högen. Vissa kommer till och med bara för att ta klistermärken utan att beställa kaffe.
StickerApp: Känner ni att de har blivit en del av er identitet?
Alexandra: Absolut! Vår mintgröna, mobila kaffe-truck är täckt av dem, vår espressomaskin är fylld med dem. Vi börjar sakta men säkert bli kända som "kaféet med alla klistermärken".

StickerApp: Vilka råd vill ni ge till andra som vill börja göra klistermärken?
Carl: Ha kul! Klistermärken behöver och ska inte vara perfekta. Våra designs är absolut fulla av design faux-pas, men det är en del av charmen. Börja, gör en liten mängd, känn efter hur det känns, och ta det därifrån.
Alexandra: Och kom ihåg, klistermärken är mer än bara dekorativt! I en digital värld är de en analog guldgruva. När någon tar med sig ett klistermärke hem, sätter det på sin laptop eller telefon, bär de med sig en liten bit av oss. Det är mäktigt.
StickerApp: Om vi blickar framåt, var ser ni 1998 om fem år?
Carl: Vi har alltid sagt att vi inte bara är ett kafé, ett rosteri, en secondhandbutik. Vi är ett varumärke som uttrycker sig genom kaffe. Om fem år hoppas jag att vi utvecklat oss på den fronten, att vi når fler människor och samarbetar med ännu fler fantastiska människor och varumärken. Klistermärken kommer definitivt att fortsätta vara en del av den resan.


The full sticker experience
"We use custom stickers and labels - not just for decoration, but to elevate the entire 1998 universe. Why StickerApp? Because they match our obsession with detail, quality, and playful design. We now get to serve damn good coffee with style and share our story wherever we roll. This collaboration pops - literally!"
Carl Triberg, co-founder of 1998 Coffee Roasters

Är detta din grej? Kul, jag hjälper dig.
Dina klistermärken förtjänar det bästa och jag finns här för att hjälpa till. Med premiummaterial, tryck i toppklass och hållbarhet som står sig i både regn, sol och diskmaskiner, håller våra klistermärken lika länge som de sticker ut från mängden.
Med andra ord exakt vad dina idéer och designer förtjänar.
Frågor? Galna idéer? Maila mig på nora@stickerapp.com eller klicka på knappen nedan.

Letar du efter något annat?
Vi har ett stort utbud av material och produkter som vi tror att du kommer att älska. Kolla in några av alternativen nedan.